Desfasurarea cursurilor pentru obtinerea
atestatelor profesionale - Manageri Transport:
IN LUNA SEPTEMBRIE OCTOMBRIE 2017
Cursuri / Locatia / Perioada curs
MANAGERI TRANSPORT |
VASLUI |
11-29.09.2017 |
ATENTIE:
INSCRIERILE SE FAC CU DATA DE 10.04 LA NR TEL 0727878383 sau 0728/142999
EXAMEN 01.10.2017
Conform
REGULAMENTUL (CE) nr. 1071/2009 AL
PARLAMENTULUI EUROPEAN AL CONSILIULUI
din 21 octombrie 2009:
Manager de transport inseamna o persoana fizica angajata a unei
intreprinderi sau, in cazul in care respectiva intreprindere este persoana
fizica, chiar persoana in cauza sau, in cazul in care se prevede in mod expres,
o alta persoana fizica desemnata de intreprinderea respectiva prin contract si care conduce permanent si efectiv activitatile de transport ale
intreprinderii respective;
..................................................
Articolul
3 - Cerinte pentru a exercita ocupatia de operator de transport rutier
(1)
Intreprinderile care exercita ocupatia de operator de transport rutier trebuie:
(a)
sa aiba un sediu real si stabil pe teritoriul unui stat
membru;
(b)
sa aiba o buna reputatie;
(c)
sa aiba capacitatea financiara adecvata; si
(d)
sa aiba competenta profesionala necesara.
(2)
Statele membre pot decide sa impuna cerinte suplimentare,care trebuie sa fie
proportionale si nediscriminatorii, pe care intreprinderile trebuie
sa le indeplineasca pentru a exercita ocupatia deoperator de transport rutier.
Articolul
4 - Managerul de transport
(1)
O intreprindere care exercita ocupatia de operator de transport rutier
desemneaza cel putin o persoana fizica, managerul de transport, care indeplineste cerintele prevazute la articolul 3 alineatul (1)
literele (b) si (d) si care:
(a)
conduce permanent si efectiv activitatile de
transport aleintreprinderii;
(b)
are o legatura autentica cu intreprinderea, cum ar fi aceea dea fi un angajat,
director, proprietar sau actionar al acesteia,sau administreaza intreprinderea
sau, in cazul intreprinderiipersoana fizica, este insasi persoana respectiva; si
(c)
este rezident in Comunitate.
(2)
In cazul in care o intreprindere nu indeplineste
cerinta privind competenta profesionala stabilita la articolul 3 alineatul
(1)litera (d), autoritatea competenta poate sa ii acorde autorizatia
deexercitare a ocupatiei de operator de transport, fara a fi desemnatun manager
de transport in conformitate cu alineatul (1) dinprezentul articol, cu conditia
ca:
(a)
intreprinderea sa desemneze o persoana fizica rezidenta in Comunitate care
indeplineste cerintele stabilite la articolul 3alineatul (1)
literele (b) si (d) si care este
indreptatita in temeicontractual sa indeplineasca, in numele intreprinderii,
atributii de manager de transport;
(b)
contractul dintre intreprindere si persoana
mentionata la litera (a) sa precizeze sarcinile pe care aceasta din urma
trebuie sa le indeplineasca permanent si efectiv si sa indice responsabilitatile care ii revin
persoanei respective in calitate demanager de transport. Sarcinile care trebuie
precizate includ,in special, coordonarea activitatilor de intretinere a
vehiculelor, verificarea contractelor si a
documentelor de transport,contabilitatea de baza, alocarea incarcaturilor sau a
serviciilor pentru fiecare conducator auto si
vehicul si verificarea procedurilor de siguranta;
(c)
in calitate de manager de transport, persoana mentionata lalitera (a) poate sa
conduca activitatile de transport a cel multpatru intreprinderi diferite,
efectuate cu ajutorul unui parc cuo capacitate maxima combinata de 50 de
vehicule. Statele membre pot decide sa diminueze numarul intreprinderilorsi/sau numarul total de vehicule din parcul gestionat
de persoana respectiva; si
(d)
persoana mentionata la litera (a) indeplineste
sarcinile precizate in exclusivitate in interesul intreprinderii, iar
responsabilitatile acesteia sunt exercitate in mod independent fata deorice
intreprinderi pentru care intreprinderea in cauza efectueaza operatiuni de
transport.
(3)
Statele membre pot decide ca un manager de transportdesemnat in conformitate cu
alineatul (1) nu poate fi in acelasitimp
desemnat in conformitate cu alineatul (2) sau ca poate fi astfel desemnat numai
in ceea ce priveste un numar de intreprinderi sau
un parc de vehicule care nu depaseste limitele stabilite la alineatul (2) litera (c).(4)
Intreprinderea
informeaza autoritatea competenta referitorla managerul (managerii) de
transport desemnat (desemnati)
..............................................
LISTA MATERIILOR MENTIONATE LA
ARTICOLUL 8 - Conditii referitoare la cerinta
privind competenta profesionala
Cunostintele care trebuie luate in considerare pentru
constatarea competentei profesionale de catre statele membre trebuie sa se
refere cel putin la materiile prevazute in prezenta lista, respectiv pentru
transportul rutier de marfa si pentru transportul rutier de
persoane. Referitor la aceste materii, candidatii operatori de transport rutier
trebuie sa atinga nivelul de cunostinte si aptitudini practice necesare pentru a conduce o
intreprindere de transporturi.
A.Elemente
de drept civil
In
domeniul transportului rutier de marfa si de persoane,
candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca
principalele contracte utilizate in activitatile de transport rutier,
precum si drepturile si
obligatiile care decurg din acestea;
- sa fie capabil sa
negocieze un contract cu valabilitate legala, si anume in ceea ce priveste conditiile de transport.
In
domeniul transportului rutier de marfa:
- sa poata sa analizeze
o reclamatie a mandantului referitoare la daunele rezultand fie din
pierderile sau avariile survenite in legatura cu marfurile in cursul
transportului, fie din intarzierea la livrare, precum si efectele acestei reclamatii asupra raspunderii
sale contractuale;
- sa cunoasca normele si obligatiile care decurg din conventia CMR
referitoare la contractul de transport international rutier de marfa.
In
domeniul transportului rutier de persoane:
- sa poata sa analizeze
o reclamatie a mandantului sau referitoare la daunele produse persoanelor
sau bagajelor acestora in timpul unui accident survenit in cursul
transportului sau referitor la daunele datorate intarzierii, precum si efectele acestei reclamatii asupra
responsabilitatii sale contractuale.
B.
Elemente de drept comercial
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca
conditiile si formalitatile prevazute
pentru exercitarea comertului si
obligatiile generale ale comerciantilor (inmatriculare, registre
comerciale etc.), precum si
consecintele falimentului;
- sa aiba cunostinte corespunzatoare cu privire la diversele
forme de societate comerciala precum si la
normele acestora de constituire si
functionare.
C.
Elemente de drept social
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca rolul si functionarea diferitelor institutii sociale
care intervin in sectorul transportului rutier (sindicate, comitete de
intreprindere, delegati ai personalului, inspectori ai muncii etc.);
- sa cunoasca
obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste
securitatea sociala;
- sa cunoasca regulile aplicabile
contractelor de munca referitoare la diferitele categorii de muncitori ai
intreprinderilor de transport rutier (forma contractelor, obligatiile
partilor, conditiile si durata muncii, concediile
platite, remuneratia, desfacerea contractului);
- sa cunoasca normele
aplicabile in ceea ce priveste
perioadele de conducere, perioadele de repaus si timpul de lucru
- sa cunoasca normele
aplicabile in materie de calificare initiala si formare continua a conducatorilor auto
D.
Elemente de drept fiscal
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie sa cunoasca, in special, regulile referitoare la:
- taxa pe valoare
adaugata (TVA) pentru serviciile de transport;
- taxa de circulatie a
vehiculelor;
- taxele asupra
anumitor vehicule utilizate pentru transportul rutier de marfa, precum si la taxele de trecere si taxele de utilizare pentru folosirea anumitor
infrastructuri;
- impozitele pe venit.
E.
Gestiunea comerciala si financiara a intreprinderii
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca
dispozitiile legale si practicile privind
utilizarea cecurilor, a cambiilor, a biletelor la ordin, a cartilor de
credit si a altor mijloace sau metode de plata;
- sa cunoasca
diferitele forme de credit (bancare, documentare, depozite de garantare,
ipoteci, leasing, de inchiriere, factoring etc.), precum si sarcinile si
obligatiile care decurg din acestea;
- sa stie ce este un bilant, cum se prezinta acesta si sa il poata interpreta;
- sa poata citi si interpreta un cont de profit si pierderi;
- sa poata proceda la
analiza situatiei financiare si a
rentabilitatii intreprinderii, mai ales pe baza indicatorilor financiari;
- sa poata elabora un
buget;
- sa cunoasca
diferitele elemente ale pretului de cost al intreprinderii (costuri fixe,
costuri variabile, fonduri de exploatare, amortismente etc.) si sa le poata calcula pentru fiecare vehicul,
kilometru, calatorie sau tona;
- sa poata realiza o
organigrama referitoare la tot personalul intreprinderii si sa organizeze planuri de lucru etc.;
- sa cunoasca
principiile marketingului, ale publicitatii si
ale relatiilor publice, inclusiv ale serviciilor de transport, ale
promovarii vanzarilor si ale elaborarii fisierelor de clienti etc.
- sa cunoasca
diferitele tipuri de asigurari proprii transporturilor rutiere (asigurari
de raspundere, de viata, asigurarea bunurilor, a bagajelor), precum si garantiile si
obligatiile care decurg din acestea;
- sa cunoasca
aplicatiile electronice de transmitere de date in domeniul transportului
rutier.
In
domeniul transportului rutier de marfa:
- sa poata aplica
regulile referitoare la facturarea serviciilor de transport rutier de
marfa, precum si sa cunoasca semnificatia si efectele Incoterms;
- sa cunoasca
diferitele categorii de auxiliari ai transportului, rolul, functiile si eventual statutul lor.
- In domeniul
transportului rutier de persoane:
- sa poata aplica
regulile referitoare la tarife si
formarea preturilor in transporturile publice si particulare de persoane;
- sa poata aplica
regulile referitoare la facturarea serviciilor de transport rutier de
persoane.
F.
Accesul la piata
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca
reglementarile profesionale pentru transporturile rutiere pentru terti,
pentru locatia vehiculelor industriale, pentru subcontractare, in special
normele referitoare la organizarea oficiala a profesiei, la accesul la
aceasta, la autorizatiile pentru transporturile rutiere intracomunitare si extracomunitare si
la control si sanctiuni;
- sa cunoasca
reglementarile referitoare la infiintarea unei intreprinderi de transport
rutier;
- sa cunoasca
diferitele documente cerute pentru executarea serviciilor de transport
rutier si sa poata aplica procedee de verificare pentru
a asigura prezenta, atat in intreprindere, cat si la bordul vehiculelor, a documentelor
corespunzatoare privind fiecare transport efectuat, si anume a documentelor referitoare la vehicul,
la conducatorul auto, la marfa sau la bagaje.
In
domeniul transportului rutier de marfa:
- sa cunoasca regulile
referitoare la organizarea pietei transporturilor rutiere de marfuri, la
casele de expeditie, la logistica;
- sa cunoasca
formalitatile in momentul trecerii frontierelor, rolul si sfera de actiune a documentelor T si carnetelor TIR, precum si obligatiile si
responsabilitatile care decurg din utilizarea acestora.
In
domeniul transportului rutier de persoane:
- sa cunoasca regulile
referitoare la organizarea pietei transporturilor rutiere de persoane;
- sa cunoasca regulile
pentru crearea serviciilor de transport si
sa poata elabora planuri de transport.
G.
Standarde tehnice si aspecte tehnice ale
functionarii
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca regulile referitoare
la masa si la dimensiunile vehiculelor din statele
membre, precum si procedurile referitoare
la transporturile exceptionale care deroga de la aceste reguli;
- sa poata alege in
functie de nevoile intreprinderii vehiculele, precum si elementele acestora (sasiu, motor, sisteme de transmisie, sisteme de
franare etc.);
- sa cunoasca
formalitatile referitoare la omologarea de tip, inmatricularea si inspectia tehnica a acestor vehicule;
- sa poata lua in
considerare masurile care trebuie luate pentru lupta impotriva poluarii
aerului cu emisiile autovehiculelor, precum si
a zgomotului lor;
- sa poata elabora
planuri de mentenanta periodica a vehiculelor si a echipamentelor acestora.
In
domeniul transportului rutier de marfa:
- sa cunoasca diferite tipuri
de manevrare si de incarcare (haioane,
containere, paleti etc.) si sa
poata aplica procedee si dispozitii referitoare la
operatiunile de incarcare si
descarcare a marfurilor (repartizarea incarcaturii, legare, fixare, calare
etc.);
- sa cunoasca diferitele
tehnici de transport combinat rutier-feroviar;
- sa poata pune in
aplicare procedurile necesare pentru respectarea normelor referitoare la
transportul de marfuri periculoase si al
deseurilor
- sa poata pune in
aplicare procedurile necesare pentru respectarea normelor privind
transportul de alimente perisabile, in special a celor care decurg din
acordul referitor la transporturile internationale de alimente perisabile
cu masini speciale destinate acestor transporturi
(ATP);
- sa poata pune in
aplicare procedurile necesare pentru respectarea regulamentelor privind
transporturile de animale vii.
H.
Siguranta rutiera
In
domeniul transportului rutier de marfa si de
persoane, candidatul trebuie, in special:
- sa cunoasca
calificarile cerute pentru conducatorii auto (permis de conducere,
certificate medicale, atestari ale competentei etc.);
- sa poata adopta
masurile necesare pentru a se asigura ca toti conducatorii auto respecta
regulile, interdictiile si restrictiile de
circulatie in vigoare in diferite state membre (limitari de viteza,
acordarea prioritatii, oprire si
stationare, folosirea farurilor, semnalizarea rutiera etc.);
- sa poata elabora
dispozitii destinate conducatorilor auto privind verificarea normelor de
siguranta referitoare, pe de o parte, la starea materialului de transport si a echipamentului sau si a incarcaturii si,
pe de alta parte, la conducerea preventiva;
- sa poata instaura
proceduri de conduita in caz de accident si
sa puna in aplicare proceduri corespunzatoare pentru a evita repetarea
accidentelor sau a incalcarilor grave;
- sa poata pune in
aplicare procedurile necesare pentru arimarea in siguranta a marfii si sa cunoasca tehnicile corespunzatoare.
In
domeniul transportului rutier de persoane
- sa aiba cunostinte de geografie rutiera a statelor membre.
II.
ORGANIZAREA EXAMINARII
Statele
membre vor organiza o examinare scrisa obligatoriu pe care il pot completa cu o
examinare orala pentru a verifica daca candidati la ocupatia de operatori de
transport rutier poseda nivelul de cunostinte cerut
pentru materiile indicate in partea I si, mai
ales, capacitatea de a utiliza instrumentele si
tehnicile corespunzatoare si de a indeplini sarcinile de
executie si de coordonare prevazute.
(a)
Examinarea scrisa obligatorie consta in doua probe, si anume:
(i)
intrebari scrise comportand fie intrebari cu mai multe variante de raspuns
(patru raspunsuri posibile), fie intrebari cu raspuns direct, fie o combinatie
a celor doua sisteme;
(ii)
exercitii scrise/studii de caz.
Durata
minima a fiecarei probe va fi de doua ore.
(b)
In cazul in care se organizeaza o examinare orala, statele membre pot
conditiona participarea la aceasta examinare de reusita la examinarea scrisa.
In
masura in care statele membre organizeaza si o
examinare orala, aceasta trebuie sa prevada pentru fiecare dintre cele trei
probe o proportie a punctajului de minim 25 % si pana
la 40 % din totalul punctelor acordate.
In
masura in care statele membre organizeaza numai o examinare scrisa, ele trebuie
sa prevada, pentru fiecare proba, o proportie a punctelor care nu poate fi mai
mica de 40 % si nici mai mare de 60 % din totalul punctelor
acordate.
Pentru
toate probele, candidatii trebuie sa obtina o medie de cel putin 60 % din
totalul punctelor acordate fara ca procentajul punctelor obtinute la fiecare
proba sa fie mai mic de 50 % din punctele posibile. Un stat membru poate sa
reduca procentajul de la 50 % la 40 % numai pentru o singura proba.
Baza
de intrebari pentru examinarea teoretica in vederea atestarii ca Manager de
transport marfa poate fi descarcata de aici
iar pentru Manager transport persoane aici
!